Lever

   Kanske borde göra som Emma säger och göra ett blogg inlägg så så hon inte behöver skriva själv hela tiden. Men har inte haft någon lust och kommit på något att skriva, jag är inte som Emma som bara kan sätta fingrarna på tangenterna och bara låter fantasin flöda. Jag funkar inte riktigt så. Man kan fråga alla som känner mig att jag är verkligen dålig på att börja skriva, starten är den värsta men när jag väl kommer igång så kan jag fortsätta och det är allt från från sms till skolarbeten vet liksom aldrig hur jag ska börja. Men det har väldigt mycket med att göra att jag har dyslexi. Så jag stavar också väldigt ofta fel så tack gode gud för att det finns stavningsprogram på datorn. Annars skulle det vara väldigt jobbigt att alltid stava fel och framförallt jobbigt att läsa. Jag är också expert på att skriva osammanhängande så man inte förstår, så förlåt för det om man inte alltid fattar vad jag skriver. Men i mitt huvud så låter det rätt och jag ser egentligen hur fel det låter. 
 
Kollade på Wikipedia vad forskarna hade kommit fram till vad dyslexi är och de sa: 
 
Idag är forskarna dock relativt eniga om att dyslexi är en störning i vissa språkliga funktioner, framför allt bearbetning av språkljud, som hindrar att ordavkodningen kan automatiseras. Några problem som ofta uppvisas i samband med dyslexi är diffusa föreställningar om ords ljudstruktur, oklar artikulation, brister i verbalt korttidsminne och långsam åtkomst till ordförrådet.
 
kan säga att detta stämmer in på mig och det där med korttidsminnet speciellt jag kommer tillexempel inte ihåg mer än fyra siffror. Och någon skulle upprepa fem siffror och jag skulle upprepa dem efteråt skulle jag definitivt inte komma ihåg vad personen sa två sekunder innan. Men det är nästan roligast när de skriver att det är en störning, det stämmer men det låter så himla fel. och det står alltid att det är en störning och det får en att tro att man är dum i huvudet och det är inte rätt för man är inte dum i huvudet. Det finns faktiskt studier på att folk med dyslexi har högt IQ men man har svårare att visa det eftersom man har en störning. 
 
ojoj, nu blev det ett lång inlägg här med bara skit egentligen men jag har i alla fall skrivit något. Slänger också in en väldigt osmickrnade bild på mig själv, som lite kompesation för att jag varit så dålig på att blogga. 
Jennifer 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sommartvåtusentolv

Det här är vår sommar-blogg under detta år, och om vi tycker att det är roligt så kanske vi fortsätter även nästa år. Se fram emot det ni! Den här bloggen kommer helt enkelt handla om vår sommar, våra liv och såklart våra vänner.

RSS 2.0